Movilidad estudiantil y un acceso a la nacionalidad española diferenciadoel caso de los mexicanos, colombianos y brasileños en Galicia

  1. Trejo Peña, Alma Paola 1
  2. Rodrigues Soares, Jakson Renner 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Foro de Educación

ISSN: 1698-7799 1698-7802

Year of publication: 2017

Issue Title: Artes para el cambio: promoviendo experiencias artísticas interdisciplinares en educación superior

Issue: 22

Type: Article

DOI: 10.14516/FDE.421 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Foro de Educación

Abstract

Tertiary level enrollment and student mobility is increasing worldwide. As a result, universities are open to receive foreign students, and specifically the Spanish Higher Education Institutions are working to attract some of that international mobility. In recent years, Latin American students are the main applicants for study permits in Spain. Among them, Brazilians, Mexicans and Colombians are the most numerous requestors in the Spanish educational system. On the other hand, access to Spanish citizenship depends on several factors, and one of the most important ones is having legally lived in Spain for a minimum period. This paper presents a relationship between the temporary mobility for study and the achievement of Spanish citizenship by Mexicans, Colombians and Brazilians. This research was conducted using the documentary approach, since this technique allows transforming primary documents on an analytical representation of the addressed phenomenon (Oliveira, 2007). The results show that in Galicia, in the case of Brazilians and Colombians, having a migration project could lead to the Spanish nationality, while for Mexicans, other factors limit this possibility. Furthermore, the experience in the host country, previous experiences and hospitality are variables that interfere in this process.

Bibliographic References

  • Álvarez, S. (2012, 5 de diciembre). La adquisición de la nacionalidad española por estudiantes extranjeros, Diario La Ley, Nº 7979, 1-15, Sección Doctrina, Editorial LA LEY 18157/2012.
  • Ariño, A., Llopis, R., & Sóler, I. (2012). Desigualdad, diversidad y universidad. Condiciones de vida y de participación de los estudiantes universitarios en España. España: EcoVIPEU.
  • Consellería de Educación e Ordenación Universitaria (2010). Guía do Sistema Universitario de Galicia. Santiago de Compostela, 415 pp.
  • Dag Tjaden, J., & Sánchez-Montijano, E. (2010). El acceso a la ciudadanía y sus efectos sobre la integración de inmigrantes. Manual para España. (Informe ACIT). Barcelona: CIDOB.
  • Del Rincón, D., Arnal, J., Latorre, A., & Sans, A. (1995). Técnicas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Dykinson.
  • Del Álamo, N. (2016). Los estudiantes extranjeros en España. La movilidad internacional por razones de estudios. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Salamanca.
  • Encuesta MOV_ES (2015). Principales resultados de la encuesta de movilidad estudiantil. (Informe). Madrid: Campus vivendi.
  • Fagim, V., & Pichel Campos, J. R. (2012). O galego é uma oportunidade. Santiago de Compostela: Através.
  • Galicia. DOG nº. 227, de 28 de novembro de 2012. RESOLUCIÓN do 15 de novembro de 2012 pola que se acorda a publicación do Regulamento de intercambios interuniversitarios de estudantes da Universidade de Santiago de Compostela. Diario Oficial de Galicia, Santiago de Compostela, 28 nov 2012, p. 44800.
  • Gérard, E. (2008). Fuite des cerveaux ou mobilité?: La migration pour études en questions. In Gérard, E. (Dir.), Balac Ronan, K. B., & Lanoue Eric, P., L. Mobilités étudiantes Sud-Nord: trajectoires scolaires de Marocains en France et insertion professionnelle au Maroc (pp. 13-28). Paris: Publisud.
  • Gómez, L., Bonis, A., & Fernández-Baldor, Á. (2010). Impacto de la experiencia migratoria en los estudiantes latinoamericanos de la UPV. Un análisis desde el enfoque de las capacidades y el codesarrollo. Valencia: Centro de Cooperación al desarrollo, Universidad Politécnica de Valencia.
  • Leitão, B. J. M. (2003). Grupos de foco: o uso da metodologia de avaliação qualitativa como suporte complementar à avaliação quantitativa realizada pelo sistema de bibliotecas da USP. (Tesis inédita de maestría). Universidade de São Paulo, São Paulo.
  • Ley Orgánica 4/2000, de 11 de enero, sobre derechos y libertades de los extranjeros en España y su integración social.
  • Ley 36/2002, de 8 de octubre, de modificación del Código Civil en materia de nacionalidad.
  • Ley Orgánica 8/2000, de 22 de diciembre, de reforma de la Ley Orgánica 4/2000, de 11 de enero, sobre derechos y libertades de los extranjeros en España y su integración social.
  • López, S. F., & García, A. V. (2006). O grao de adecuación da oferta coa demanda de titulacións no Sistema Universitario de Galicia. Revista Galega de Ensino, 14(48), 173-192.
  • Lüdke, M. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU.
  • Malheiro Gutiérrez, X. M. (2013). El fenómeno migratorio en Galicia: del obrero emigrante al ciudadano acogedor… ¿lecciones aprendidas? Migraciones. Publicación del Instituto Universitario de Estudios sobre Migraciones, S.l(31), 155-178.
  • Oliveira, A. A. P. (2007). Análise documental do processo de capacitação dos multiplicadores do projeto «Nossas crianças: janelas de oportunidades» no município de São Paulo à luz da promoção da saúde. (Tesis inédita de maestría). Universidade de São Paulo, São Paulo.
  • Oso, L., Golías, M., & Villares, M. (2008). Inmigrantes extranjeros y retornados en Galicia: la construcción del puente transnacional. Política y Sociedad, 45(1), 103-117.
  • OCDE (2012). Education at a Glance 2012. OECD Indicators.
  • Ramos, C., Suárez, F., & Urgorri, A. (2014, 11 de agosto). A la caza del universitario extranjero. La Voz de Galicia, Santiago de Compostela.
  • Santos, A. R. (2006). Metodologia Científica: a construção do conhecimento. 6. ed., Rio de Janeiro: DP&A.
  • Secretaría General de Inmigración y Emigración (2014). Observatorio de la inmigración. Ministerio de Empleo y Seguridad Social.
  • Soares, J. R. R. (2010). A imaxe de Santiago de Compostela segundo os estudantes brasileiros. (Tesis inédita de maestría). Universidad da Coruña, A Coruña.
  • Soares, J. R. R. (2015). Relación entre imagen turística construida y lealdad: Análisis de los estudiantes internacionales en Galicia. (Tesis inédita de doctorado). Universidad da Coruña, A Coruña.
  • Trejo, A. (2015a). Ponencia Movilidad estudiantil mexicana de posgrado en España, Conversatorio movilidades y sistemas educativos: Perú y México, junio 25, Facultade de Educación Sala de Xuntas, Pedagoxía e Didáctica, Universidade da Coruña.
  • Trejo, A. (2015b). De estudiantes a expatriados: la experiencia de los mexicanos en Francia y España. (Tesis inédita de doctorado). Universidade da Coruña, A Coruña.
  • UNESCO (2014). Global Flow of Tertiary-Level Students. Recuperado el 31 de octubre de 2014, de http://www.uis.unesco.org/Education/Pages/international-student-flow-viz.aspx
  • Universidade da Coruña (2013). Guía para estudantes estranxeiros. A Coruña.
  • Universidade de Santiago de Compostela (2013). Guía para estudantes internacionais: Curso 2013-2014. Santiago de Compostela.
  • Universidade de Vigo (2014). Guía do alumnado estranxeiro. Vigo. Recuperado el 14 de agosto de 2014, de http://www.uvigo.es/uvigo_gl/administracion/ori/estranxeiros/guia/index.html
  • Valle, M. (2004). La política educativa de la Unión Europea: fundamentos, evolución histórica y propuesta de un modelo para su análisis crítico. Revista Española de Educación Comparada, 10, 17-59.
  • Valle, J. M., & Garrido, R. (2014). Los flujos de movilidad ERASMUS al término del programa Lifelong Learning y comienzo del ERASMUS+. RIESED – Revista Internacional de Estudios sobre Sistemas Educativos, [S.l.], 2(3), 37-57.
  • Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Barcelona: Idea Books.