A educación ambiental en Galiciacontroversias sobre o desenvolvemento do campo e o seu estado actual

  1. Barba Nuñez, María
  2. Morán de Castro, M. Carmen
  3. Meira Cartea, Pablo A.
Revista:
AmbientalMente sustentable: Revista científica galego-lusófona de educación ambiental

ISSN: 1887-2417

Año de publicación: 2015

Título del ejemplar: III Congreso Lusófono de Educación Ambiental

Número: 20

Páginas: 33-48

Tipo: Artículo

DOI: 10.17979/AMS.2015.2.20.1591 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: AmbientalMente sustentable: Revista científica galego-lusófona de educación ambiental

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

In a socioeconomic and political context as the current one, that demands the transformation towards other models of society, we fnd that the environmental education in Galicia, the one that could be one of the most powerful roads towards the change, is sufering a worrying setback regarding achievements reached in previous decades (SGEA, 2011). The following article seeks to show a bit of light about this reality, presenting some of the main conclusions of the study of the thesis “The environmental education in Galicia: sociobiographical analysis of it´s construction like feld”, developed inside the Group of investigation SEPA of the USC, with charge to the aids of the Galician Plan 2011/2015 (Announcement 2011). It collects those interpretive points that contribute to the line of refection proposed in the III International Congress of Environmental Education of the Countries and Communities of Portuguese Tongue, around the paradox about the lossing importance of the environmental education in the environmental and educational politics whereas the environmental crisis sharpens. After deterministics ofcial speeches, that argue the dismantlement of the feld about the base of the “necessary” politics of austerity, hide dynamic and fght power that are conditioning it´s path and that turns out interesting to clarify.

Referencias bibliográficas

  • BOURDIEU, Pierre (1979). La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Tearus.
  • BOURDIEU, Pierre (2003). Os usos sociais da ciência. Por uma sociologia clínica do campo científico. Sao Paulo: Fundaçao Editora da UNESP.
  • CARVALHO, Isabel Cristina M. (2002). El sujeto ecológico y la acción ambiental en la esfera pública: una política en transición y las transiciones en la política, Tópicos en Educación Ambiental, 4, 10, 37-49
  • CARVALHO, Isabel Cristina M.; ROSELAINE, Carmen e VILLELA, Marcos (2011), A missão “ecocivilizatória” e as novas moralidades ecológicas: a educação ambiental entre a norma e a antinormatividade,Ambiente&Sociedade, 14, 2, 35-49
  • HOBSBAWN, Eric (1995). A era dos extremos: o breve século XX: 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras
  • MEIRA, Pablo (2009). Outra lectura da historia da Educación Ambiental e algún apuntamento sobre a crise do presente, AmbientalMente Sustentable, ano IV, nº8, pp.16-43.
  • PARDELLAS, Miguel e MEIRA, Pablo (2012). Educación ambiental en Galicia: crisis, ¿qué crisis?, Boletín Carpeta Informativa del CENAM [http://www.magrama.gob.es/es/ceneam/articulos-de-opinion/2012-02-pardellas-meira_tcm7-253463.pdf]
  • RAUBER, Isabel (2002). Movimientos sociales y representación política. Buenos Aires: CTA
  • RODRÍGUEZ LÓPEZ, Emmanuel (2015). Por qué fracasó la democracia en España. La transición y el Régimen del 78. Madrid: Traficantes de Sueños
  • SATO, Michèle e DOS SANTOS, José Eduardo (2003). Tendências nas pesquisas em educação ambiental, NOAL, F.; BARCELOS, V. (Orgs.) Educação ambiental e cidadania: cenários brasileiros. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, p. 253-283.