Apertura dos centros de formación profesional á contorna localpercepción dos axentes sociais
- Rego, Laura 1
- Barreira, Eva M. 2
- Mariño, Raquel 2
-
1
Universidade da Coruña
info
-
2
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 2386-7418
Año de publicación: 2015
Título del ejemplar: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 7: FORMACIÓN Y TRANSICIÓN PARA EL MUNDO DEL TRABAJO
Número: 7
Páginas: 23-27
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación
Resumen
Drawing on the model of sustainable human development, it has been formulated a descriptive study focused on the contribution that can be made the vocational education system in the local environment to achieve this kind of development. It was applied the technique of triangulation of sources, instruments and data under a mixed methodology and in order to know how the vocational training schools collaborate with their social context and how it is possible to increase the social capital generated around the vocational training. The main results are related to the perception of different social agents - trainees, trainers, companies and graduates- in a county in Galicia (Spain).
Referencias bibliográficas
- Atria, R. (2003). Capital social: concepto, dimensiones y estrategias para su desarrollo. En R. Atria e M. Siles (Comp.). Capital social y reducción de la pobreza en América Latina y el Caribe: en busca de un nuevo paradigma (581-590). Santiago de Chile: CEPAL/Michigan State Univesity.
- Blas Aritio, F. (2010b). La Formación Profesional para la cohesión social. El caso de España. En C. Jacinto (Coord.) (2010). Formación Profesional y cohesión social. Madrid: Fundación Carolina CeAlci.
- Fukuyama, F. (2003). Capital Social y Desarrollo: la agenda venidera. En R. Atria e M. Siles (Comp.) Capital Social y reducción de la pobreza en América Latina y El Caribe: En busca de un nuevo paradigma (33-48). Santiago de Chile: CEPAL/Michigan State University.
- Mariño Fernández, R. (2008). Análisis de la trayectoria formativa de la mujer en las ramas industriales de F.P. en Galicia y su inserción socio-laboral. Tesis doctoral.. Dpto. Didáctica e Organización Escolar, Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, España.
- Rego Agraso, L. (2013). A ordenación da Formación Profesional inicial e a súa vinculación co desenvolvemento socioeconómico dos territorios comarcais galegos. Tese de doutoramento. Dpto. Didáctica e Organización Escolar, Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, España.
- Rego Agraso, L., Rial Sánchez, A. e Barreira Cerqueiras, E.M. (2015). La formación en alternancia en la universidad y en los ciclos formativos: aportaciones desde dos investigaciones realizadas en Galicia. Revista Educar, Vol. 51, Nº 2, 349-371.
- Woolcock, M. e Narayan, D. (2000). Social capital: implications for development theory, research and policy. The world bank research observer, 15 (2), 225-249.