Análisis estadístico de los resultados de las pruebas de rendimiento académico del alumnado de la ESO, participante en los premios extraordinarios

  1. Mato Vázquez, Dorinda
  2. Chao-Fernández, Rocío
  3. Ferreiro Seoane, Francisco Jesús
Revista:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Ano de publicación: 2015

Volume: 26

Número: 1

Páxinas: 25-43

Tipo: Artigo

DOI: 10.5944/REOP.VOL.26.NUM.1.2015.14340 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

In this research, we aim to figure out if there are meaningful differences between the students of Galician public and private centers who take part in the ESO Extraordinary Awards, which are announced every year by the Galician Ministry of Education. The condition to be able to take part in this competition is to have completed the 4th year of Compulsory Secondary Education (ESO), with an average mark equal or higher than 9.00 (A - Outstanding). We will hereby analyze the period of time that goes from 2008 to 2012, with a sample of 1212 students: 751 of which belong to public schools, and 461 do to private or public-private schools. This way we attempt to find out, analyze and evaluate how the kind of school centers existing in the four Galician provinces has an impact on the ESO students academic performance. To accomplish this, we establish 12 hypothesis referred to each subject that will be qualified in the exams, five of which mandatorily (Galician language, Spanish language, Foreign language, Mathematics and Social Sciences, Geography and History) and another one that will be chosen from different modalities (Physics and Chemistry, Biology and Geology, Latin, Music, Technology and Art Education). The tests results shall be considered in any analysis that measures the efficiency of school centers according to their ownership. To verify its compliance, we have used a mean-comparison procedure, the T-test.

Referencias bibliográficas

  • Alonso Tapia, J., Motivaciones, expectativas y valores - Intereses relacionados con el aprendizaje: El cuestionario MEVA (2005) Psicothema, 17 (3), pp. 404-411
  • Barca, A., Peralbo, M., Brenlla, J.C., Atribuciones causales y enfoques de aprendizaje. La escala Siacepa (2004) Psicothema, 16 (1), pp. 94-103
  • Bermejo, V., Microgénesis y cambio cognitivo: Adquisición del cardinal numérico (2005) Psicothema, 17 (4), pp. 559-562
  • Broc, M.A., Motivación y rendimiento académico en alumnos de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato LOGSE (2006) Revista de Educación, (340), pp. 379-414
  • Calero, J., Waisgrais, S., Factores de desigualdad en la educación española: Una aproximación a través de las evaluaciones de PISA (2009) Papeles de Economía Española, 119, pp. 86-98
  • Calero, J., Escardíbul, J.O., Choi, A., El fracaso escolar en la Europa mediterránea a través de pisa-2009: Radiografía de una realidad latente (2012) Revista Española de Educación Comparada, 19, pp. 69-103
  • Coleman, J., Hoffer, T., Kilgore, S., (1982) High School Achievement. Public, Catholic and Private Schools Compared, , Basic Books, Inc, Publishers. New York
  • Cordero Ferrera, J.M., Crespo Cebada, E., Pedraja Chaparro, F., Rendimiento educativo y determinantes según PISA: Una revisión de la literatura en España (2013) Revista de Educación, 362
  • Estévez, A., Gutiérrez-Calvo, M., Context constraints, prior vocabulary knowledge and online inferences in reading (2002) Psicothema, 14 (2), pp. 357-362
  • García Castaño, F.J., Rubio Gómez, M., Bouachra, O., Población inmigrante y escuela en España: Un balance de la investigación (2008) Revista de Educación, 345, pp. 23-60. , [De inmigrantes a minorías: temas y problemas de la multiculturalidad]
  • Jiménez Fernández, C., García Perales, R., Los alumnos más capaces en España. Normativa e incidencia en el diagnóstico y la educación (2013) Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24 (1), pp. 7-24
  • Jorge, J., Santín, D., Determinantes de la eficiencia educativa en la Unión Europea. Hacienda Pública Española (2010) Revista de Economía Pública, 193 (2), pp. 131-156
  • Meunier, M., Immigration and student achievement: Evidence from Switzerland (2011) Economics of Education Review, 30 (1), pp. 16-38
  • (2012) Datos y Cifras Curso Escolar 2010/2011, , Madrid: MECD
  • Miñano, P., Castejón, J.L., Capacidad predictiva de las variables cognitivo-motivacionales sobre el rendimiento académico (2008) Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 11, pp. 1-13
  • OECD, (2012) PISA 2009 Technical Report, , PISA OECD Publishing
  • Pena Garrido, M., Extremera Pacheco, N., Rey Peña, L., El papel de la inteligencia emocional percibida en la resolución de problemas sociales en estudiantes adolescentes (2011) Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 22 (1), pp. 69-79
  • Perelman, S., Santín, D., Measuring educational efficiency at student level with parametric stochastic distance functions: An application to spanish PISA results (2011) Education Economics, 19 (1), pp. 29-49
  • Salinas, J., Santín, D., Selección escolar y efectos de la inmigración sobre los resultados académicos españoles en PISA 2006 (2012) Revista de Educación, 358, pp. 382-405
  • Sánchez, A., (2008) Efectos de la Inmigración en el Sistema Educativo: El Caso Español, , Tesis doctoral. Universidad de Barcelona
  • Sobrado, L.M., (2008) Avaliación da Calidade e Innovación dos Centros Educativos de Galicia, , Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións
  • (2012) Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria: Avaliación de Diagnóstico de Galicia 2011-2012. Informe de Resultados, , Xunta de Galicia Santiago de Compostela
  • Witte, J.F., Private school versus public School achievement: Are there findings that affect the educational choice debate? (1992) Economics of Education Review, 11 (4), pp. 371-394
  • Woßmann, L., Families, schools and primary-School learning: Evidence for Argentina and Colombia in an international perspective (2010) Applied Economics, 42, pp. 2645-2665
  • Mancebón-Torrubia, M.J., Martínez-Caraballo, N., Pérez-Ximénez, D., Un análisis de la calidad percibida por los estudiantes en los centros públicos y privados de enseñanza secundaria (2007) XVI Jornadas de la Asociación de Economía de la Educación, , http://works.bepress.com/domingoperez/4/, Recuperado en